+31 85 06 06 411 alles@voormobliteit.nl

In eerdere blogs hebben we al aangegeven wat de toegevoegde waarde van Google Mijn Bedrijf is. (Vergroot jouw zichtbaarheid tijdens COVID19 , Google Mijn Bedrijf voor bedrijven: een must.) Dit artikel gaat over de berichtenfunctie binnen Google Mijn Bedrijf. Deze functie is handig als mensen snel informatie willen inwinnen.

Via de Google Mijn Bedrijf pagina krijgt de consument informatie over jouw website, adres, posts, openingstijden, contact-informatie en ook reviews. Als ze contact met jouw onderneming willen opnemen, dan is de functie ‘berichten’ een handige en snelle manier om met jouw bedrijf te communiceren. Voor een toelichting van de berichtenfunctie hebben we de toelichting van Google overgenomen. Wil je direct naar Google overschakelen, klik dan hier.

Zorg voor een snelle reactietijd

Via jouw bedrijfsprofiel op Google Mijn Bedrijf kunnen (potentiële) klanten real-time met jou contact opnemen. Je kunt vragen beantwoorden, jouw verhaal vertellen en meer klanten voor jouw bedrijf aantrekken. Voor een zo goed mogelijk contact met jouw klanten heeft Google een aantal richtlijnen opgesteld. Zie deze richtlijnen als handige tips. Google vindt het bijvoorbeeld erg belangrijk dat je altijd binnen 24 uur reageert. Dit kan het vertrouwen stimuleren en de betrokkenheid bij jouw bedrijf vergroten.

Hoe werkt de berichtenfunctie 

Zodra je de berichtenfunctie inschakelt, zien klanten een knop ‘Berichten’ in jouw Google Mijn Bedrijf-vermelding en kunnen ze op elk gewenst moment een bericht sturen. (zie onderstaand voorbeeld)

  • Berichten worden weergegeven in de Google Mijn Bedrijf-app en je krijgt meldingen voor ontvangen berichten.
  • Je kunt het automatische welkomstbericht dat klanten zien als ze je een bericht sturen, aanpassen.
  • Als jouw Google Mijn Bedrijf-vermelding meerdere eigenaren of beheerders heeft, kan elk van hen berichten uitwisselen met jouw klanten.
  • Klanten zien mogelijk jouw naam en profielfoto op jouw pagina Over mij

 

Android, IOS

De berichtenfunctie in- of uitschakelen

 

  1. Open de Google Mijn Bedrijf-app op jouw Android / IOS telefoon of -tablet.

Als je meerdere locaties hebt, open je de locatie die je wilt beheren.

2. Berichten in- of uitschakelen:

Inschakelen: Tik op Klanten – Berichten – Inschakelen. Nadat je de berichtenfunctie hebt ingeschakeld, ga je terug naar Klanten -Berichten. Alle berichten worden hier in chronologische volgorde weergegeven.

Uitschakelen: Tik op Meer – Instellingen – Berichten. Schakel vervolgens Berichtenfunctie inschakelen uit. Je kunt de berichtenfunctie op elk gewenst moment weer inschakelen.

Een gesprek blokkeren

  1. Open de Google Mijn Bedrijf-app op jouw Android-telefoon of -tablet. Als je meerdere locaties hebt, open je de locatie die je wil beheren.
  2. Tik op Klanten – Berichten.
  3. Open het gesprek dat je wil blokkeren.
  4. Tik op Meer – Blokkeren/spam melden. Het gesprek wordt geblokkeerd en je krijgt geen berichten meer van de klant.

Een gesprek verwijderen

  1. Open de Google Mijn Bedrijf-app op jouw Android-telefoon of -tablet. Als je meerdere locaties hebt, open je de locatie die je wil beheren.
  2. Tik op Klanten – Berichten.
  3. Open het gesprek dat je wil verwijderen.
  4. Tik op Meer (3 puntjes) – Verwijderen. Het gesprek wordt van jouw apparaat verwijderd (maar niet van het apparaat van de klant).

De gemiddelde reactietijd zoeken

Bedrijven kunnen hun gemiddelde reactietijd in de app vinden en bijhouden. Je kunt insights krijgen als je de berichtenfunctie hebt ingeschakeld in de Google Mijn Bedrijf-app.

Deze insights geven de gemiddelde wachttijd voor een berichtreactie weer op basis van de gegevens van de afgelopen 28 dagen. Je kunt ook een langere periode kiezen. Mogelijk kun je een vergelijking maken met de gemiddelde reactietijd voor soortgelijke bedrijven in de buurt. Alle insights zijn privé voor jou en worden niet gedeeld met jouw klanten.

Ga als volgt te werk om insights te krijgen over uw berichten:

  1. Open de Google Mijn Bedrijf-app op uw Android-telefoon of -tablet.
  2. Tik op Klanten – Berichten.
  3. De reactietijd staat bovenaan

De berichtenfunctie binnen Google Mijn Bedrijf is handig voor jouw bedrijf. Eén belangrijke tip: houd je aan de richtlijnen van Google.

 

 

Voor Mobiliteit (management, consultancy, marketing) zorgt voor de beste klik met jouw klanten met advies & tools. Onze focus: 100% bedrijven uit de sector mobiliteit. Hieronder vallen o.a. Autobedrijven (verkoop, reparatie & onderhoud, verhuur, autowas), Tweewielerbedrijven (fiets, motor, scooter), Caravan en Camperbedrijven, Autoleasemaatschappijen, bedrijven uit de sector delen en MaaS. Meer weten? neem met ons contact op.

 Wil je regelmatig nieuws over mobiliteit ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief via deze pagina.

 

 

Pin It on Pinterest