+31 85 06 06 411 alles@voormobliteit.nl

Deze blog gaat over de klantreis en is een van onze onderwerpen van ons thema online marketing voor auto- en garagebedrijven. Met behulp van de blogs kan je zelf een online marketingplan opstellen en aan de slag! Meld je aan en blijf de artikelen volgen om maximaal te scoren. Hulp nodig? Aarzel niet om contact op te nemen

Klantreis

Elk consument doorloopt een oriëntatie- en koopproces. Dit wordt de klantreis of de customer journey genoemd. Deze klantreis is in een aantal fasen in te delen. Voor de toelichting van de fases zijn verschillende modellen beschikbaar. We kiezen voor het See, Think, Do, Care- model van Google. Het model is als een zogenaamde funnel opgebouwd.

Het is belangrijk om te weten welke fasen een klant doorloopt voordat hij jouw autobedrijf in het vizier heeft. De meeste klanten doorlopen de vier fases. Er zijn echter ook klanten die tijdens hun reis een fase overslaan of terugvallen in een vorige fase.

Bijna het gehele koopproces vindt online plaats, het bezoek aan een showroom vindt plaats op het moment dat de (potentiële) klant grotendeels al zijn keuze heeft gemaakt. Wanneer je je van de vier fasen bewust bent, ben je ook in staat om beter op de behoeften van klanten in te spelen.

Een korte beschrijving van de vier fases:

See

In deze fase heeft de (potentiële)klant nog geen intentie om klant te worden, maar dit is wel de fase waarbij hij jouw bedrijf tegenkomt. Je geeft informatie over jouw auto- of garagebedrijf en de diensten en/of producten die je aanbiedt.

Think

In de SEE-fase ben je in beeld gekomen. De (potentiële) klant heeft stof tot nadenken: de Think-fase. Hij vergelijkt jouw aanbod met die van concurrenten, maar zal ook reviews over jouw bedrijf lezen. Het is goed om blogs te schrijven over jouw bedrijf, jouw product of dienst en daarin vertelt welke meerwaarde je kan bieden.

Do

De (potentiële) klant heeft besloten, hij gaat over tot koop. Maar kiest hij voor jou? Kan jij hem bieden waar hij naar op zoek is? Kom je als beste uit de bus?  

Care

Een auto of dienst verkopen/verlenen is één, je wilt graag dat de klant weer bij jou terugkomt. Een perfect afleverproces en nazorg bij de verkoop van bijvoorbeeld een auto is belangrijk, gemaakte afspraken moeten altijd worden nagekomen en zorg ervoor dat je de klant verrast.

 

Wat is de toegevoegde waarde van See, Think Do, Care?

Doordat je van de verschillende fases in het oriëntatie- en koopproces bewust bent, zorg je ervoor dat je berichten (content) biedt aan (potentiële) klanten die in een bepaalde fase zitten.  Je biedt de juiste informatie waar de potentiële klant op dat moment op zit te wachten. Op deze wijze neem je de klant als het ware door de klantreis mee. Zo begeleid je hem dus als het ware door de gehele klantreis en slaag jij erin om van potentiële klanten ambassadeurs van jouw bedrijf te maken. Aan de hand van het model kun je ook gericht aan remarketing doen. Een onderwerp dat we zeker in een volgende blog nog gaan toelichten. 

Meer weten over de klantreis? Hulp nodig? aarzel niet om met ons contact op te nemen.

Meer lezen over ons thema Online Marketing lezen?

  1. Mobiliteitstrends & consumentengedrag
  2. Privacy & wetgeving (Cookies, AVG)
  3. Klantreis en CRM
  4. Website en content
  5. Online adverteren (autovoorraad & bedrijf)
  6. E-mail- en video
  7. Social Media
  8. Hoe stel ik een online marketingplan op?