+31 85 06 06 411 alles@voormobliteit.nl

Deze blog gaat over websites en is een van onze onderwerpen van ons thema online marketing voor auto- en garagebedrijven. Met behulp van de blogs kan je zelf een online marketingplan opstellen en aan de slag! Meld je aan en blijf de artikelen volgen om maximaal te scoren. Hulp nodig? Aarzel niet om contact op te nemen 

Website of social media?

Een website is belangrijk voor bijna ieder bedrijf. Een website functioneert vaak als knooppunt van jouw social mediakanalen. Social media heeft een forse impact op de online activiteiten van een ondernemer. Er zijn inmiddels ondernemers die erg actief zijn met social media en het verleidelijk vinden om geen eigen website meer te hebben. Die ondernemers zitten immers al op LinkedIn, Facebook, Instagram of op Pinterest. Er zijn ook ondernemers die vanwege de hoge kosten voor het aanhouden van een website ervoor kiezen om alleen nog maar hun autovoorraad te adverteren en met een eigen website te stoppen.

De ontwikkeling van social media gaat door, maar het moment is nog te vroeg om als automotive bedrijf alleen maar voor social media te gaan. Zoekmachines linken vaker naar je website. Google is nog steeds de belangrijkste zoekmachine waarop mensen naar informatie zoeken. Google zorgt voor traffic naar jouw website. Een prima manier om leads te genereren en nieuwe klanten binnen te halen. Kies in dit stadium dan ook niet voor een website of social media, maar kies voor beide opties. In een volgende blog komen we nog terug op social media marketing en geven we antwoord op de vraag welk social media kanaal het beste bij jouw bedrijf past.

 

 

Kiezen voor een website en social media wil niet zeggen dat er geen betaalbare oplossingen zijn. Naast maatwerk kan de keuze voor een standaard website een hele goede zijn.

 

 

Website: standaard of maatwerk?

 

Standaard

De voordelen van een standaard website zitten vooral in beheer, snelheid van realisatie en de kosten. De website staat na aanmelding bij een website leverancier voor 80% gereed. Je kunt voorgedefinieerde teksten zelf aanpassen, eigen foto’s en logo toevoegen en de kleuren van de website naar eigen voorkeur aanpassen. Uiteraard is er wel een koppeling met jouw autovoorraad en garagebedrijven kunnen aangeven welke diensten er verleend worden. Via een standaard website kan er een afspraak worden gemaakt en wordt er een link naar social mediakanalen gelegd. Standaard websites dienen ook website responsive (mobiel geoptimaliseerd) te zijn en over een SSL-certificaat te beschikken. Een SSL-certificaat is een bewijs dat jouw website gegevens via een veilige verbinding verstuurd.

Natuurlijk zijn er ook nadelen te benoemen. Op het moment dat jouw onderneming groeit, je meer vestigingen krijgt, een webshop aan de website wil koppelen of het aantal diensten wil uitbreiden, dan is een (semi) maatwerk website een beter alternatief. Starten met een standaard website tegen lage kosten en daarna voor een duurdere maatwerk variant gaan, is voor veel auto- en garagebedrijven een prima keuze.

Welke auto- en garagebedrijven kunnen naar onze mening het beste voor een standaard website gaan:

  • Startende ondernemers met alleen de focus op autoverkoop en/of reparatie & onderhoud die snel een moderne website tegen lage kosten willen hebben
  • Ondernemers die social media als voorkeurskanaal hebben en tegen lage kosten een nette standaard website willen hebben
  • Ondernemers die social media nu niet omarmen en vanwege het kostenaspect alleen nog maar hun autovoorraad via andere kanalen adverteren. Een (bijna) gratis standaard website is mogelijk een goede oplossing.

Maatwerk

Bij het ontwikkelen van een website is de basis de wensen en behoeften van de ondernemer. Je hoeft dus aan jouw wensen niets toe te geven. De realisatie van een maatwerk website kost wel meer tijd en geld.

Wanneer jouw dienstenpakket uitgebreid is en je wilt bijvoorbeeld actief met blogposts aan de slag gaan, videocontent plaatsen en aan linkbuilding doen, is een maatwerk website de beste keuze. Bij linkbuilding verzamel je actief links van andere websites naar jouw website. Ook intern kun je links aanbrengen naar ander webpagina’s of berichten binnen je website.

Verder is het belangrijk om te weten of je als ondernemer bij maatwerk websites zelf nog aanpassingen kan doorvoeren. De maandelijkse kosten lopen anders wel hard op. Ga je voor een maatwerk website, zet dan eerst goed alle kosten op een rijtje.

Kosten website

Als je op Google hebt gezocht heb je alle informatie. Althans dat denk je dan. Toch raak je in verwarring wanneer je zoektermen zoals “kosten website” of “prijs website” gebruikt. Een goed beeld van de kosten krijg je niet. Er zijn veel aanbieders en heel veel mogelijkheden. De prijzen voor het bouwen van een (semi) maatwerk website gaan van honderden naar vele duizenden euro’s. Het kostenniveau van standaard websites is van een heel andere orde. Zo zijn er bedrijven die nette standaard websites voor zeer lage kosten aanbieden.

Om jouw website live te krijgen heb je een domein en hosting nodig. Ook dan zijn de prijsverschillen erg groot. Dit hangt o.a. van de snelheid van de website, de geboden diensten en service af. De kosten lopen van een paar tientjes per jaar tot wel 100 euro per maand.

Welke website past bij jou?

Hierop is geen eenduidig antwoord te geven. We hebben een paar doelgroepen benoemd, waarvoor de inzet van een standaard website een goed keuze kan zijn. Voor weinig geld heb je zo’n website. Deze website kan o.a. goed als landingspage voor social media en Google & social advertising zijn. Heb je meer wensen, kies dan vooral voor een (semi) maatwerk website.

 

Meer lezen over ons thema Online Marketing lezen?

  1. Mobiliteitstrends & consumentengedrag
  2. Privacy & wetgeving (Cookies, AVG)
  3. Klantreis en CRM
  4. Website en content
  5. Online adverteren (autovoorraad & bedrijf)
  6. E-mail- en video
  7. Social Media
  8. Hoe stel ik een online marketingplan op?