+31 85 06 06 411 alles@voormobliteit.nl

Deze blog gaat over contentmarketing en is één van de onderwerpen van ons thema online marketing voor auto- en garagebedrijven. Met behulp van de blogs kan je zelf een online marketingplan opstellen en aan de slag! Meld je aan en blijf de artikelen volgen om maximaal te scoren. Hulp nodig? Aarzel niet om contact op te nemen.

Wat is content marketing?

Bij contentmarketing draait het niet direct om het promoten van een product of dienst maar help je klanten bij het oplossen van een probleem of het beantwoorden van een vraag. Je speelt met jouw content in op de interesses en behoeften van klanten. Door het overdragen van kennis leert de (potentiële) klant jou kennen als iemand die graag zijn of haar probleem oplost. Mede door de opkomst van social media is het belang van interessante content alleen maar toegenomen. Veel reclameboodschappen zijn minder effectief geworden, waardoor ze op social media vaker worden weggeklikt.

In het verleden wilde je als bedrijf graag laten zien wat je in huis had. Bij de communicatie lag de focus vooral op de verkoop van jouw producten of diensten. Dat wordt nu als reclame en dus lang niet altijd als waardevol gezien. Gelukkig zien bedrijven steeds meer in dat het delen van ervaringen van consumenten belangrijk is. En dat dit soort verhalen op langere termijn veel effectiever zijn voor goede business.

 

 

Stappenplan contentmarketing

Met de juiste content bereik je jouw doelgroep. Het is een onderdeel van de klantreis. (zie onze blog over klantreis). Het is belangrijk dat je weet welke content jouw doelgroep aanspreekt. Denk hierbij aan content in de vorm van tekst, audio, video afbeeldingen en/of banners. Met name ook video en online banners dragen bij aan de zichtbaarheid en bekendheid van jouw bedrijf. Daarover meer in één van onze blogs over social media, email- en videomarketing. Om tot een goede aanpak van jouw contentmarketing te komen volg je een aantal stappen:

  1. Bepaal wat je wil bereiken?
  2. Op welke doelgroep(en) wil je je richten?
  3. Welk probleem ga je voor de doelgroep oplossen? (Welke onderwerpen spreken jouw doelgroep aan)
  4. Op welke zoekwoorden ga je je richten?
  5. Welke vormen van content wil je maken? Via welke kanalen? Wanneer ga je de content aanbieden?
  6. Wie doet wat? Kun je het zelf of schakel je een specialist in.

Stap 1: Wat wil je bereiken?

Bij contentmarketing is het belangrijk om doelen te stellen. Zorg ervoor dat je zo concreet mogelijk bent. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

  • Naamsbekendheid en imago verbeteren: cijfer klanttevredenheid, specifiek onderwerp bespreekbaar maken, uitstralen dat je een goede werkgever bent.
  • Relatie met doelgroep uitbouwen: behoudratio van jouw klantenbestand, aantal klanten die ambassadeur willen worden, kennisoverdracht van een specifiek onderwerp enz.
  • Meer verkoop/lead/contacten: producten/diensten, werkplaatsafspraken, stijging websitebezoek, meer inschrijvingen nieuwsbrief, verblijftijd op de website enz.

Stap 2 Op welke doelgroep(en) wil je je richten?

Hoe wil je jouw doelgroep omschrijven? Waar zitten jouw prospects? Het onderkennen van doelgroepen is belangrijk om te kunnen bepalen welke content aansluit bij de behoeften van die doelgroep. Iedere doelgroep reageert nu eenmaal anders op communicatie-uitingen. Je kunt jouw doelgroep op verschillende manieren samenstellen. Maak je een onderscheid naar geslacht, woonplaats/regio en/of leeftijd. Leeftijd als criterium opnemen kan zeer zinvol zijn. De diverse generaties kijken nu eenmaal verschillend naar mobiliteit.

Uiteraard kun je ook specifieke content aan levensgebeurtenissen koppelen. Denk hierbij aan het kopen van een 1e auto, trouwen/samenwonen, gezinsuitbreiding, verhuizen en het krijgen van een nieuwe baan. Anderen zullen bij het bepalen van de doelgroep ook sociaal-economische factoren zoals opleiding, beroep en inkomen meenemen.

Stap 3 Welk probleem ga je voor de doelgroep oplossen?

Bijgaand een paar voorbeelden voor de automotive sector:

  • Bespreek een aantal modellen en maak een vergelijking
  • Wat zijn de voor- en nadelen van het kopen of leasen van een auto?
  • Geef algemene informatie over onderhoud
  • Vaak gebruiken we techneutentaal voor consumenten. Kijk eens op techneutentaal van BOVAG. Met de tool Techneutentaal kun je over diverse vaktermen een toelichting geven
  • Help jouw doelgroep met advies over mogelijke autoproblemen in de zomer en/of winter
  • Geef aandacht voor een specifiek autosegment zoals bijvoorbeeld het SUV segment

Stap 4 Zoekwoorden

Een van de stappen van contentmarketing is een zoekwoorden onderzoek. Met welke zoekwoorden wil je met jouw content in Google gevonden worden? Als je een bepaald onderwerp in gedachte hebt, dan is het raadzaam om te bekijken of er naar dat onderwerp in Google wordt gezocht. Kijk hiervoor naar Google Trends. (zie ook onze blog over Consumentengedrag)

Wat je wil is dat jouw bericht op de eerste pagina van de zoekresultaten te zien is.

Stap 5 Wat voor content, wanneer en via welke kanalen

In onze blogs over social media, e-mail en videomarketing bespreken we de diverse kanalen. Bij videomarketing bespreken we ook het kanaal YouTube. YouTube is na Google de grootste zoekmachine en is naast jouw website een prima plek voor jouw content. Consumenten zijn voortdurend op zoek naar informatieve videocontent. Een videoreview over een auto, een bedrijfsvideo, een interview met de ondernemer of een medewerker kan voor potentiële kopers zeer interessant zijn.

Alleen op YouTube content plaatsen is misschien voor jou de beste oplossing. Vanwege de aanwezigheid van verschillende doelgroepen zet je mogelijk meerdere kanalen zoals Facebook, Instagram, Pinterest en/of Twitter in. Belangrijk hierbij is dat je een structuur in jouw publicaties aanbrengt. Een overzichtelijke contentkalender kan je hierbij helpen.

 

 

 

 

 

 

Contentkalender

Een contentkalender is een overzicht van verschillende content die je op een bepaald tijdstip via verschillende kanalen wil delen. Het opstellen van zo’n kalender kost tijd, maar het gaat jou op termijn ook tijd opleveren. Een aantal voordelen van een contentkalender op een rijtje:

  • Inzicht en overzicht: door de aanwezige planning weet iedereen binnen het bedrijf waar hij/zij aan toe is.
  • Met een kalender kun je berichten van tevoren inplannen. Doordat je vooruit werkt vergeet je niet zo snel meer een bericht te plaatsen.
  • Met een goede voorbereiding stem je de content voor de verschillende kanalen op elkaar af.
  • Bij een team- of managersoverleg stel je de contentkalender aan de orde. Wat zijn de ervaringen naar aanleiding van geplaatste berichten? Wat was goed en waar kunnen we van leren?

Hoe een contentkalender eruit moet zien dat bepaal je natuurlijk helemaal zelf. We geven het advies om het volgende in de contentkalender op te nemen:

  • Wanneer: wanneer wordt de content geplaatst?
  • Voor wie: voor welke doelgroep is de content bestemd?
  • Wat: welk onderwerp?
  • Kanaal: website, e-mail, blog, social mediakanaal
  • Beheer: Wie is verantwoordelijk voor de content?
  • Zoekwoorden: Welke zoekwoorden zijn relevant?
  • Doel: Liefst zo concreet mogelijk. En meetbaar!
  • Status: Wat is de status? (geplaatst, uitgesteld, vervallen)

Stap 6: Wie doet wat? Kun je het zelf of schakel je een specialist in?

Er zijn genoeg voordelen te bedenken om zelf de content te maken. De medewerkers van het bedrijf kennen de organisatie, de markt en weten wat er bij klanten speelt. De lijnen binnen het bedrijf zijn kort, waardoor er snel kan worden geschakeld. De medewerkers begrijpen ook goed wat de tone of voice van de content moet zijn. Dit klinkt natuurlijk aardig, maar voor een klein bedrijf is het schrijven van content soms lastig te organiseren. Is er iemand binnen het bedrijf werkzaam die goede teksten kan schrijven? Is er voldoende tijd voor beschikbaar? En als je voor videocontent wilt gaan, beschikt jouw medewerker over voldoende kennis om kwaliteit te leveren?

Een combinatie van zelf doen en uitbesteden is het beste. Dit gebeurt niet alleen bij kleine bedrijven. Hulp van buitenaf inhuren kan erg efficiënt zijn. Zorg er dan wel voor dat de externe hulp een goede briefing ontvangen, zodat ze voldoende kennis over jouw markt en doelgroep krijgen.

Ben je klaar voor contentmarketing of wil je meer weten? Bel gerust Thomas Edens. Hij is bereikbaar onder nummer 085-0606411 of 06-14142043.

 

Meer lezen over ons thema Online Marketing lezen?

 

  1. Mobiliteitstrends & consumentengedrag
  2. Privacy & wetgeving (Cookies, AVG)
  3. Klantreis en CRM
  4. Website en content
  5. Online adverteren (autovoorraad & bedrijf)
  6. E-mail- en video
  7. Social Media
  8. Hoe stel ik een online marketingplan op?