+31 85 06 06 411 alles@voormobliteit.nl

Deze blog gaat over online adverteren en Google Ads. Dit is één van de onderwerpen van ons thema online marketing voor auto- en garagebedrijven. Met behulp van de blogs kan je zelf een online marketingplan opstellen en aan de slag! Meld je aan en blijf de artikelen volgen om maximaal te scoren. Hulp nodig? Aarzel niet om contact op te nemen

 Iedereen heeft inmiddels een computer, een tablet en/of mobiele telefoon. Informatie wordt eerst online gezocht. Een ondernemer ontkomt er niet aan om offline en online zichtbaar te zijn.

Wat is online adverteren?

Bij online adverteren gaat het om adverteren via online media. Het is een prima middel voor het behalen van meer verkeer op jouw website. Je kunt hierbij denken aan de volgende vormen:

  • Zoekmachine en display adverteren (Google Ads)
  • E-mail marketing
  • Online video adverteren
  • Social media marketing (o.a. Facebook, Instagram en Linkedin)
  • Contentmarketing

 De mogelijkheden zijn enorm. Het belangrijkste is om de juiste persoon op het juiste moment via het juiste kanaal te bereiken. We hebben al eerder aangegeven dat het belangrijk is om met doelgroepen te werken. Per doelgroep wordt gekeken welk internetkanaal de voorkeur heeft. In de komende blogs besteden we aandacht aan video, e-mail en social mediamarketing. Aan contentmarketing is in een vorige blog aandacht besteed. In deze blog staat het zoekmachine en display adverteren (Google Ads) centraal.

Waarom online adverteren?

 Met online adverteren kun je jouw advertenties tonen aan mensen die waarschijnlijk in jouw bedrijf, producten en/of diensten geïnteresseerd zijn. Je hebt ook de mogelijkheid om potentiële klanten te bereiken via computer, laptop, tablet en mobiele telefoon.

 Online adverteren neemt ook in de automotive sector toe. Het is een goede manier om de naamsbekendheid van jouw bedrijf te vergroten. Dat je de effectiviteit van online adverteren kunt meten, is ook erg handig. Je kunt zien hoe vaak een online advertentie wordt vertoond, hoeveel bezoekers op de advertentie klikken en op welke zoekwoorden wordt gezocht. Slaat een bepaalde campagne niet goed aan, dan is het mogelijk om direct de campagne aan te passen.

 

Google Ads

 Het grootste deel van de bevolking zoekt online naar bedrijfsinformatie, producten en/of diensten. De huidige ontwikkelingen zorgen ervoor dat er nog meer van zoekmachines gebruik wordt gemaakt. Online adverteren voor automotive biedt veel voordelen. Je bereikt de juiste klant, je krijgt meer bezoekers en je realiseert meer rendement.

 

Zoekmachine adverteren

 Google Ads advertenties zijn nog steeds de meest gebruikte online advertenties. Alweer 20 jaar is Google de nummer 1 zoekmachine in Nederland. Het marktaandeel in juli 2020 was bijna 95%. Het is belangrijk dat je in Google goed gevonden wordt. Het online contact met de klant draagt bij aan goede klantbinding, een professionele uitstraling en een transparante dienstverlening.

 Je verbetert jouw online vindbaarheid door jouw doelgroep in iedere fase van het koopproces te bereiken. Dit doe je o.a. met zoekmachine adverteren.  De tekstadvertenties worden veelal boven de ‘organische’ zoekresultaten vertoond. Natuurlijk ben je niet de enige die op Google adverteert. Met de kennis en expertise van specialisten wordt ervoor gezorgd dat jouw advertenties worden opgesteld, geplaatst en gezien worden.

 

Nieuwe ontwikkeling: het adverteren van de autovoorraad op Google

 Vanuit steeds meer autovoorraadsystemen is het mogelijk om automatisch de autovoorraad op Google te adverteren. Zelf hoef je niet over Google Ads kennis te beschikken. Het gehele proces wordt uit handen genomen.

 Van elke voorraadauto wordt een unieke advertentie gemaakt met de gegevens zoals merk, model, bouwjaar, uitrusting en de prijs van het voertuig.  Onder de advertentie wordt ook achtergrondinformatie over het merk en het model opgenomen.

 Iemand die gericht naar een auto op Google zoekt, ziet jouw unieke advertentie staan. En dat is ook de bedoeling, want hiermee trek je geïnteresseerde bezoekers naar de advertentie. Op het moment dat er op de advertentie wordt geklikt, ziet jouw potentiële klant alle informatie van de auto op een webpagina met dezelfde kleurinstelling als jouw eigen website. Op basis van de advertentie belt of mailt de potentiële klant, wordt er direct om een inruilvoorstel gevraagd of wordt ervoor gekozen om de showroom te gaan bezoeken.

Display adverteren

Deze vorm van adverteren wordt vaak als merkcampagne gebruikt, maar ook voor concrete acties. In de vorm van een banner of beeldadvertentie op andere websites vergroot je de bekendheid van jouw merk of product. Met een klik op de advertentie, op een knop of via een tekstlink komt jouw doelgroep op jouw website. Deze wijze van adverteren is handig voor retargeting. Potentiële klanten worden na een bezoek aan jouw website via andere websites weer uitgenodigd terug te keren naar jouw website. 

 

De voordelen van Google Ads

  • Je bent online zichtbaar: Google is the place to be. Iedereen gebruikt Google als zoekmachine. Jouw online aanwezigheid levert extra bezoekers in jouw showroom op. Met experts maak je de juiste klik met de klant en realiseer je meer business. 
  • Geen expert nodig: Je hebt zelf geen kennis nodig om online actief te zijn. Een marketingmedewerker op de loonlijst evenmin. Met extra software word je volledig ondersteund.
  • Altijd actueel: Het adverteren op Google gaat geheel automatisch. Wanneer de prijs van een autoadvertentie aangepast wordt, dan hoef je verder niets te doen. Dit wordt gelijk in Google aangepast. 
  • Je bereikt de juiste klant: De advertentie wordt alleen aan de klant op Google vertoond indien hij of zij naar jouw auto op zoek is. Een persoonlijkere online benadering bestaat bijna niet.
  • Lage abonnementskosten bij het adverteren van de autovoorraad.
  • Altijd gratis tot de klik: Je betaalt geen kosten wanneer er een advertentie op Google wordt vertoond. Alleen wanneer de klant op de advertentie klikt, worden er kosten in rekening gebracht.

Google Ads: uitbesteden of zelf doen?

 Online adverteren via Google Ads maakt het mogelijk om advertenties te targeten op een specifieke doelgroep. Een belangrijk voordeel van online adverteren met Google Ads is dat je verschillende methoden kunt gebruiken om potentiële klanten te bereiken op het moment dat deze op zoek zijn naar jouw producten of diensten. Als je adverteert met Google Ads, betekent dit een financiële investering in jouw bedrijf.

 Het is belangrijk dat je tijd vrijmaakt om regelmatig jouw Google Ads-account te controleren en aanpassingen door te voeren totdat je tevreden bent met het rendement op jouw investering. Google Ads specialisten volgen continue de nieuwe ontwikkelingen. De opgedane kennis passen ze weer toe bij hun klanten.

 Wanneer je dus zelf een campagne opzet en er niet meer naar omkijkt, dan zal het rendement laag zijn en de kosten hoog. In dat geval is het verstandig om Google Ads uit te besteden. Een goed voorbeeld is het automatisch adverteren van de autovoorraad. Het kost de ondernemer geen extra tijd en de kosten zijn relatief gunstig. Daar kan een eigen handmatige aanpak niet tegenop.