+31 85 06 06 411 alles@voormobliteit.nl

Deze blog gaat over e-mailmarketing en is één van de onderwerpen van ons thema online marketing voor auto- en garagebedrijven. Met behulp van de blogs kan je zelf een online marketingplan opstellen en aan de slag! Meld je aan en blijf de artikelen volgen om maximaal te scoren. Hulp nodig? Aarzel niet om contact op te nemen

Nog steeds populair

Al vele jaren is e-mail marketing een vast onderdeel van online marketing.  Het is een prima middel waarbij je e-mail inzet om klanten aan je bedrijf blijvend te binden. Dit marketinginstrument is populair vanwege de lage kosten, het persoonlijke contact, de meetbaarheid en het hoge bereik. Ook de komende jaren zal e-mailmarketing populair blijven, maar er zijn wel uitdagingen. Blijven jongeren e-mail wel gebruiken of gebruiken zij steeds meer andere kanalen om in verbinding te komen. En wordt de privacywetgeving op een juiste wijze toegepast. De tijd dat je zomaar een reeks van e-mails kan versturen behoort tot het verleden. Alleen met de uitdrukkelijke toestemming van de ontvanger is het mogelijk om een mailing te versturen.

E-mailmarketing en de wet

In onze blog over online marketing en AVG hebben we al bij wetgeving stilgestaan. AVG staat voor Algemene Verordening Gegevensbescherming, de internationale benaming is General Data Protection Regulation (GDPR). Met de AVG/GDPR zijn de regels van de verwerking van persoonsgegevens door bedrijven en overheden in heel Europa gelijkgesteld. Waar moet je bij e-mailmarketing rekening mee houden?

  • Zorg ervoor dat de ontvanger van de e-mail zich altijd op een eenvoudige wijze kan uitschrijven.
  • De ontvanger van de e-mail meldt zichzelf bewust aan.
  • De ontvanger wordt op de privacyverklaring gewezen.
  • De ondernemer houdt de aanmeldingen in één register bij.
  • De ondernemer informeert de ontvanger waarvoor zijn gegevens gebruikt worden.

Hoe werkt e-mailmarketing?

Email marketing kan op diverse manieren worden gebruikt. Het versturen van een nieuwsbrief komt het meeste voor. (Potentiële) klanten schrijven zich in omdat ze jouw bedrijf, product of dienstverlening interessant vinden. Aanmeldingen vinden veelal plaats via een inschrijvingsformulier. Het inkopen van een e-mailbestand is niet toegestaan. Je moet dus zelf aan de slag gaan om een mooi adressenbestand op te kunnen bouwen. Er zijn genoeg mogelijkheden om adressen te verzamelen. We noemen er een enkele:

  1. Zet jouw eigen website in. Zorg ervoor dat het inschrijfformulier goed zichtbaar is.
  2. Vraag alleen noodzakelijke gegevens op. Hoe meer informatie je direct vraagt, hoe hoger de drempel is om voor een nieuwsbrief aan te melden. Vaak is een e-mailadres en naam voldoende. Wanneer een potentiële klant daadwerkelijk klant wordt dan bouw je vanzelf een klantprofiel op.
  3. Het vergaren van adressen kan onder andere via de klassieke werkwijze. Leg kaartjes op plekken in jouw showroom of werkplaats of zet bv. een tablet in waar men zich direct kan aanmelden.
  4. Heb je veel e-mailverkeer? Zet dan een link naar het inschrijfformulier in jouw e-mail handtekening.
  5. Gebruik je GoogleAds? Het plaatsen van en sitelink in je advertentie kan dan helpen. De tekst “meld je aan voor de nieuwsbrief” dient dan wel naar een webpagina met een inschrijfformulier te verwijzen.  
  6. Geef iets weg! Het bieden van een kortingscode in ruil voor gegevens kan interessant zijn. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor het aanbieden van een whitepaper.

Stel doelen op

Doordat het meten van resultaten van e-mailmarketing eenvoudig is, is het ook redelijk eenvoudig om doelen te stellen. Bijgaand een paar voorbeelden:

  • Je wilt periodiek jouw klantenbestand informeren en goodwill creëren. Doordat bijna ieder bedrijf wel een nieuwsbrief aanbiedt, zullen alleen nog nieuwsbrieven met boeiende content worden gelezen. Zie ook onze blog over contentmarketing. Jouw bericht dient echt relevant voor de ontvanger te zijn.
  • Je wil klanten aan je binden met attente servicemails. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het versturen van een bericht inzake APK, onderhoud, of het maken van een proefrit in een nieuw model auto.
  • Je wil je op specifieke doelgroepen richten.
  • Je wil meer bezoek op jouw website. Het melden van boeiende content via een nieuwsbrief leidt met een link tot het bezoeken van jouw website.
  • Je wilt direct verkopen door middel van een aanbieding. Denk hierbij aan het aanbieden van een proefrit, winter-, zomer-, of aircocheck.

Om e-mailmarketing goed te kunnen uitvoeren is e-mailmarketing software nodig. Mogelijk beschik je al over software. Er zijn heel veel e-mailmarketing softwarepakketten op de markt. Welke software het beste bij jouw bedrijf past, hangt af van wat je er allemaal mee wil doen. Uiteraard willen we met jou meedenken.

 

Nog wat tips

  1. Stuur alleen relevante informatie. Denk goed na over contentmarketing.
  2. De titel in het onderwerp van de e-mail is voor een deel bepalend of de mail gelezen wordt. Zorg voor een pakkende tekst.
  3. De meest e-mailberichten worden met een mobiele telefoon gelezen. Zorg ervoor dat alles goed leesbaar is.
  4. Stuur geen grote bestanden toe. Houd het compact.
  5. Zorg altijd voor een persoonlijke benadering
  6. Stuur de e-mail op de juiste dag en tijdstip. De verschillen zijn niet groot maar dinsdag en donderdag zijn de beste dagen. En stuur een bericht naar consumenten na het middaguur.

Meer lezen over ons thema Online Marketing lezen?

  1. Mobiliteitstrends & consumentengedrag
  2. Privacy & wetgeving (Cookies, AVG)
  3. Klantreis en CRM
  4. Website encontent
  5. Online adverteren (autovoorraad & bedrijf)
  6. E-mail- en video
  7. Social Media
  8. Hoe stel ik een online marketingplan op?

Pin It on Pinterest