+31 85 06 06 411 alles@voormobliteit.nl

Bijna iedereen zit op social media. In 2019 gaf 87 procent van de personen van 12 jaar of ouder aan in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek social media zoals WhatsApp, Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, LinkedIn, discussiefora of weblogs te hebben gebruikt. Vijf jaar eerder was dat nog 74 procent. Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 55 jaar maakt gebruik van social media (95 procent of meer). Onder 55- tot 65-jarigen bedroeg het social media gebruik vorig jaar 89 procent en onder 65- tot 75-jarigen 76 procent. In 2014 was dat respectievelijk nog 64 en 40 procent. (Bron: CBS) Gemiddeld zitten we ruim 1,5 uur per dag op social media.

Waarom social media?

Social media is de verzamelnaam van onlineplatformen die interactie tussen gebruikers mogelijk maakt. Er zijn ontzettend veel van deze platformen. De bekendste spelers in Nederland zijn Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn, Twitter, Pinterest, Snapchat en TikTok.

Social media kanalen bieden automotive bedrijven een goed marketinginstrument om zich te verbinden met (potentiële) klanten. Social media wordt dan ook voor allerlei doeleinden ingezet. Denk hierbij aan:

  • het versterken van de naamsbekendheid, het imago en de eigen reputatie
  • het digitaal netwerken zoals op LinkedIn
  • het leggen van contacten
  • het verhogen van het aantal leads en verkopen
  • meerwaarde creëren ten opzichte van jouw concurrent
  • het vergroten van het website verkeer. Vanuit social media geef je gebruikers de kans om naar jouw website door te klikken
  • het adverteren op social media om hun zichtbaarheid te vergroten. Het adverteren maakt targeting en retargeting mogelijk. Bij targeting worden advertenties gericht aan consumenten waarvoor deze interessant zijn. Bij retargeting worden cookies op de computers van jouw bezoekers achtergelaten. Op basis hiervan kun je dan gericht gaan targeten. Naast Google Ads biedt ook een aantal social media kanalen mogelijkheden voor retargeting.
  • een verbeterde SEO-ranking. Hoewel sociale media de SEO-ranglijst niet rechtstreeks kunnen beïnvloeden, kan het wel van invloed zijn op factoren die van invloed zijn op jouw ranking. Sociale media kunnen verkeer naar jouw site leiden.

Bij social media marketing worden social mediakanalen strategisch ingezet om de marketingdoelen te realiseren. Dit houdt in dat jouw doelgroep via het juiste kanaal, de juiste boodschap op het juiste moment moet ontvangen.  Maar welke social mediakanalen zijn nu voor de sector automotive interessant?

welk social media kanaal

Op welk kanaal moet ik zijn?

Natuurlijk kun je ervoor kiezen om met veel kanalen aan de slag te gaan. Naast het feit dat het veel van jouw marketingbudget vraagt, is het maken van duidelijke keuzes de beste strategie. Stel jezelf de volgende vragen: 

  • Hoe ziet mijn doelgroep eruit?
  • Valt de doelgroep binnen een bepaalde leeftijdscategorie?
  • Wat zijn de wensen en behoeften van die doelgroep?
  • Welk probleem wil je voor hen gaan oplossen?
  • Welke informatie van welke social mediakanalen wordt gebruikt om een beslissing tot koop te kunnen nemen?
  • Wat zijn mijn zakelijke doelen voor social media?
  • Heeft mijn bedrijf meer bekendheid en verkoop nodig, of is het doel vooral om een ​​loyale, boeiende community op te bouwen?

Laten we eens kijken voor welke kanalen je zou kunnen kiezen. Hiervoor gebruiken we de cijfers van het onderzoeksbureau Newcom.nl. Het bedrijf brengt jaarlijks het social media gebruik van Nederland in kaart. Naast Pinterest bespreken we de top 5 kanalen Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn en WhatsApp.  Onderstaand een overzicht van het aantal gebruikers in Nederland.

 

 

Facebook

Facebook is nog steeds toonaangevend op het gebied van social mediakanalen en heeft meer dan 2,5 miljard gebruikers en speciale bedrijfspagina’s die kunnen worden aangepast aan jouw bedrijf. In tegenstelling tot andere platforms is de enorme hoeveelheid aan gegevens van Facebook een aanwinst voor het marketingplan van elk bedrijf. Met Facebook advertenties kun je interessante leads genereren. Met een openbare bedrijfspagina kan iedereen jouw berichten en bedrijfsgegevens zien.

We weten dat het moeilijk kan zijn om jouw Facebook-pagina onder de aandacht te brengen, pagina-likes te krijgen en het organische bereik van jouw Facebook-berichten te vergroten. Hier zijn enkele voorbeelden om de Facebook-pagina van jouw bedrijf gratis te promoten, zodat je jouw bereik kunt vergroten en meer klanten door Facebook kunt krijgen.

Bouw een basispubliek van vrienden en familie op Facebook

Zodra je jouw Facebook-pagina hebt geopend kun je familie en vrienden uitnodigen om jouw bedrijfspagina ‘leuk’ te vinden. Vrienden en familie uitnodigen om je pagina leuk te vinden, is voordelig omdat het je een digitale voetafdruk op Facebook bezorgt en je een waardevol testpubliek oplevert. Klik op de drie stippen naast ‘ Delen’ en klik vervolgens op ‘Vrienden uitnodigen’. Typ of klik de namen van je vrienden en klik op “Uitnodiging versturen”. Via jouw mobiel kun je ook op bijna dezelfde wijze heel eenvoudig vrienden uitnodigen.

Deel relevante content

Denk hierbij aan het geven van tips zoals seizoensgebonden branche-informatie. Geef informatie over aankomende branche-evenementen of zakelijke evenementen. Plaats een interview van een tevreden klant in de vorm van een blog of video. Toon foto’s en/of video’s achter de schermen van jouw bedrijf. Laat medewerkers van het team aan het woord. Hoe hoger de kwaliteit van jouw content, hoe groter de kans dat deze wordt opgemerkt en gedeeld. Wanneer volgers jouw content op Facebook delen, wordt de bedrijfspagina gratis gepromoot.

Deel klantfeedback

Klanten zijn de levensader van jouw bedrijf, dus deel hun mening met anderen. Gebruik klantfeedback als een manier om andere klanten te betrekken of een dialoog mee aan te gaan. Klantrecensies zijn erg belangrijk voor automotive bedrijven.

Maak het persoonlijk

Een goede manier om meer likes en volgers naar de Facebook-pagina van jouw bedrijf te krijgen, is door te communiceren en de betrokkenheid te vergroten met degenen die jou volgen of reageren op jouw berichten. Als iemand op je bericht reageert, bedank hem dan en beantwoordt een vraag met betrekking tot de opmerking. Een andere manier om met individuen in contact te komen, is door mensen te taggen in afbeeldingen of Facebook-updates. Door te taggen wordt de persoon niet alleen gewaarschuwd voor het feit dat ze in het bericht zijn genoemd, maar het wordt ook weergegeven in de nieuwsfeeds van anderen.

Geef gratis iets weg

Hiermee bouw je een netwerk en een band op. Bij het zakendoen speelt de gunfactor een belangrijke rol. Wanneer jij jouw bezoeker iets gunt, dan zal jou ook weer iets gegund worden.

Instagram voor automotive

Instagram

Bij automotive bedrijven spelen foto’s en video een belangrijke rol. Instagram is hiervoor een interessant social mediakanaal. Bijgaand een paar tips voor het gebruik van Instagram.

Optimaliseer jouw Instagram-profiel

De eerste indruk is belangrijk, vooral bij automotive bedrijven.  Het bekijken van jouw Instagram-profiel is vaak de eerste interactie. Staan de gegevens van jouw bedrijfsprofiel juist vermeld? Beschik je over een goede profielfoto? De meeste auto- en garagebedrijven gebruiken hun bedrijfslogo of een foto van de showroom of garage.

Gebruik altijd Hashtags #

Instagram-posts met hashtags hebben meer betrokkenheid in vergelijking met posts die deze niet bevatten. Met hashtags zullen veel meer (potentiële) klanten jouw content zien.

Hoewel hashtags zeker nuttig zijn, hoef je niet altijd het maximum van dertig bij elk bericht plaatsen toevoegen. Acht tot tien hashtags is voldoende. Een van de redenen waarom je niet te veel hashtags zou moeten gebruiken, is omdat je ze relevant wilt houden voor je Instagram-foto of video. Er zijn verschillende mogelijkheden om populaire hashtags te vinden. Kijk bijvoorbeeld naar Tagsfinder om te zien of je hashtag klanten helpt je bericht te vinden.

Maak verbinding met jouw klanten

Als ondernemer heb je dag in dag uit contact met klanten. Waarom worden ze dan niet het middelpunt van jouw Instagram-berichten? De meeste consumenten vertrouwen de beoordelingen van andere consumenten. Zorg er natuurlijk wel voor dat je hun goedkeuring hebt voordat je een bericht op Instagram plaatst.

Maak van jouw medewerker medemerkers 

Moedig de leden van jouw team aan om Instagram te gebruiken. Dit geldt natuurlijk ook voor de andere kanalen, wanneer je daar juist actief bent. Ook zij kunnen een positieve bijdrage leveren om jouw bedrijf te promoten.  

Ga live op instagram 

Je kunt realtime via Instagram uitzenden. Tijdens de livestream kunnen de kijkers comments plaatsen en vragen stellen. Daarop kun je realtime reageren. Je kunt ook jouw volger uitnodigen om live te gaan. Een betere binding met jouw (potentiële) klant kun je haast niet realiseren. Helaas is de live content gelijk aan stories slechts 24 uur beschikbaar. Het opslaan van jouw live stream is niet onmogelijk maar wel een lastige handeling.

YouTube

Na Facebook is YouTube het grootste social mediakanaal. YouTube wordt gelijk aan Google als zoekmachine gebruikt. Veel potentiële kopers van auto’s kijken naar autovideo’s. Dit heeft het koopproces van auto’s veranderd. De klanten zijn beter geïnformeerd met als gevolg dat er minder showroombezoek plaatsvindt. Voorafgaand aan de koop van een auto wordt nu vele uren aan online onderzoek gedaan. YouTube is het nummer één platform voor video-onderzoek en helpt autokopers de auto-opties te verfijnen. 

Een goede videoreview en dan vooral een 360 graden video zet deur open om direct online een aankoop te doen. In de blog over videomarketing kun je meer tips over video en YouTube lezen.

LinkedIn

LinkedIn is het grootste professionele netwerk op het internet. Een aantal functionaliteiten van LinkedIn zijn gelijk aan andere social mediakanalen. Je kunt blogs en bedrijfsinformatie delen zodat potentiële klanten weten wat jij voor hen kan betekenen. Je kunt ook producten en diensten tonen. Gelijk aan Facebook en Instagram heeft Linkedin ook de dienst stories geïntroduceerd. Linkedin wordt ook massaal ingezet voor het plaatsen van vacatures. 

Naast een persoonlijke LinkedIn-pagina is het raadzaam om een bedrijfspagina te hebben. Zeker wanneer jouw doelgroep op LinkedIn zit. Met een bedrijfspagina kun je een relatie met klanten opbouwen door o.a. jouw kennis te delen. Zorg er wel voor dat de content op LinkedIn vooral educatief en informatief is. Om het bereik te vergroten kun je met de bedrijfspagina jouw content promoten of advertenties plaatsen.

Pinterest

Pinterest was vooral de plek voor winkelen, recepten en wonen. Onderzoek toont aan dat Pinterest nu ook wordt gebruikt als een betrouwbaar kanaal voor het ontdekken van nieuwe voertuigen. In de USA is Pinterest al een belangrijk “autokanaal” geworden. Pinterest bereikt momenteel de helft van de Amerikaanse volwassenen die van plan zijn om in de komende zes maanden een auto te kopen. Grote automerken zoals Toyota spelen daarop in door op Pinterest actief te zijn. Pinterest is eigenlijk geen social mediakanaal maar een online zoekmachine. Je kunt bezoekers van jouw pin verwijzen naar jouw website.

Sinds maart 2019 is het ook mogelijk om via Pinterest te adverteren. Wij verwachten dat Pinterest als “autokanaal” zal blijven groeien.

WhatsApp Business

Bijna iedereen gebruikt WhatsApp. In Nederland gebruiken 12,1 miljoen mensen het kanaal (bron: Newcom.nl) Voor de zakelijke communicatie is in 2018 WhatsApp Business gelanceerd. De app is voor Android en IOS gratis te downloaden. WhatsApp Business lijkt veel op de consumenten app van WhatsApp.

In de basis draait het bij WhatsApp om het versturen van tekstberichten. Maar WhatsApp biedt veel meer. Denk hierbij aan het delen van foto’s en video’s, het versturen van bestanden, het versturen van spraakberichten, het voeren van groepsgesprekken en (video)bellen. WhatsApp Business biedt nog wat extra functionaliteiten. (zie onze blog over WhatsApp)

En nu aan de slag

De inzet van social media door automotive bedrijven is belangrijk om de zichtbaarheid te vergroten. Naast het delen van informatie komt social “verkopen” ook meer opzetten. De grote kanalen geven je steeds meer mogelijkheden om dit te realiseren. De basis ligt echter wel altijd bij het opzetten van een goede social media/contentstrategie en het maken van een tijdige content planning. 

  • Hoe ziet jouw doelgroep eruit en op welke social mediakanalen zitten ze.
  • Kies een kanaal dat bij jouw doelgroep past
  • Authenticiteit wordt beloond: doe jezelf of jouw bedrijf niet anders voor dan je bent.
  • Ga zoveel mogelijk voor een persoonlijke interactie: deel interessante feiten, tips en vraag naar de mening van je volgers. En maak duidelijk waar de content over gaat.
  • Zorg voor content dat bij dat kanaal past: Hoe vaak content plaatsen? Wat voor soort content? Welk onderwerp? Wanneer plaatsen? Wie doet wat?
  • Gebruik de kracht van herhaling. Je wilt graag dat jouw boodschap wordt onthouden. Eén keer plaatsen is dan niet genoeg.
  • Maak een overzichtelijke planning van jouw content. Stel een contentkalender op.
  • Stel meetbare doelen op en ga echt meten. 

Heb je nog geen ervaring met social media dan begrijpen we dat het best lastig is om de eerste stappen te gaan zetten. Ga het gewoon doen! Indien binnen jouw bedrijf de kennis en tijd aanwezig is, ga dan zelf aan de slag. Veel succes met jouw tour op de sociale snelweg. Kies je voor uitbesteding, zorg er dan voor dat het bedrijf ervaring met automotive heeft. En voor een bedrijf waar de werkzaamheden niet om 17.00 uur stoppen. Social stop ook niet om 17.00 uur, integendeel.

Meer lezen over ons thema Online Marketing lezen?

  1. Mobiliteitstrends & consumentengedrag
  2. Privacy & wetgeving (Cookies, AVG)
  3. Klantreis en CRM
  4. Website encontent
  5. Online adverteren (autovoorraad & bedrijf)
  6. E-mail– en video
  7. Social Media
  8. Hoe stel ik een online marketingplan op?

Pin It on Pinterest