+31 85 06 06 411 alles@voormobliteit.nl

deel­mobiliteit

MaaS

Medewerkers zijn steeds meer bewust over hun reisgedrag. De leaseauto is niet meer heilig. Bedrijven kiezen voor duurzaamheid, CO2 reductie en milieuvriendelijkheid. Het mobiliteitsbudget neemt steeds meer de plaats van de leaseauto in. Medewerkers hebben hierdoor meer keuzevrijheid en flexibiliteit hoe zij met het budget omgaan. En kiezen ook meer voor het delen van vervoersmiddelen. 

Voor aanbieders zijn de kosten om een deelplatform in de markt te zetten drastisch lager geworden al dan niet door gebruik van standaard deelsoftware. 

De drivers om deelfietsen te gebruiken zijn gemak en invulling van de first en last mile in combinatie met openbaar vervoer en eventueel P+R locaties. 

Vastgoedpartijen spelen steeds een nadrukkelijkere rol in deelauto’s in combinatie met nieuwbouw en servicekosten, mede gedreven door het maximaliseren van de woonoppervlakte ten koste van parkeerplaatsen.

 Mobility as a Service 

Met Mobility as a Service (= MaaS) gebruikt de consument verschillende transportmiddelen via één abonnement en één app.  De persoonlijke voorkeur voor mobiliteit van de reiziger staat altijd centraal.

Mobility as a Service staat nog in de kinderschoenen. Er is nog een gebrek aan een gemeenschappelijk beleid vanuit de overheid. Ook dataconvenanten- en betaalstandaarden, identiteitsstandaarden en kennis wordt nog gemist. 

Doordat bedrijven steeds meer het mobiliteitsbudget inzetten zal de ontwikkeling van MaaS ook sneller gaan.

Ons aanbod 

 

Opstellen en uitvoeren mobiliteitsbeleid voor werkgevers

Van leaseauto tot fiets, scooter, deelfiets, deelauto of openbaar vervoer, wij zorgen voor een passend mobiliteitsbeleid. Hierin nemen we ook de verschillende aanbieders van vervoer en mobiliteitskaarten mee.

Na een kennismakingsgesprek starten we met het bespreken van mobiliteitstrends en de uitgangspunten van jouw bedrijf. Welke regelingen en voorzieningen omtrent mobiliteit zijn er nu? Hanteer je een kilometervergoeding, een mobiliteitsbudget en/of andere beloningssystemen? Is er een parkeerbeleid? Hoe wordt er naar flexibiliteit van vervoer voor medewerkers gekeken? Hoe belangrijk is duurzaamheid en het terugdringen van CO2?

Vervolgens maken we een analyse van de huidige en de toekomstige mobiliteit. Aan de hand van een aantal scenario’s maakt het bedrijf keuzes. De fase van implementatie breekt aan. Denk hierbij aan het leggen van contacten met leveranciers en het bieden van ondersteuning bij de communicatie naar medewerkers.

Ook na de implementatie kunnen we voldoende toegevoegde waarde bieden door het beheer van het wagenpark & mobiliteit te verzorgen. Een alternatief kan zijn om op vaste momenten bij elkaar te komen en met elkaar te sparren. Hiervoor hebben we adviesabonnementen samengesteld.

Adviestraject Delen & Maas voor auto- of tweewielerbedrijf

De deeleconomie en MaaS hebben in de toekomst een grote impact op het verdienmodel van autobedrijven. Mogelijk in iets mindere mate maar ook tweewielerbedrijven (fiets, scooter, motor) krijgen met de gevolgen van delen en MaaS te maken. In eerste instantie gaan met name grote marktpartijen het delen van vervoersmiddelen en MaaS oppakken. Toch zijn er ook kansen voor kleinere bedrijven als lokale partner van een MaaS-platform.

Wij hebben in 2018 en 2019 gedurende een jaar een Deel- & MaaS-project mogen begeleiden. Wij willen onze kennis graag met jou delen en gezamenlijk bekijken welke kansen ten aanzien van het delen van vervoersmiddelen en MaaS er voor jou zijn.

Neem met ons contact op wanneer je over de deeleconomie en MaaS

Heb je een vraag? wij helpen je graag.

Pin It on Pinterest

Share This